ایمنی

چک لیست ایمنی نردبان

زمان مطالعه: 3 دقیقه

چک لیست ایمنی نردبان

 

برای بسیاری از کارهایی که مدت زمان کوتاهی دارند و کم خطر هستند، نردبان ها مناسب ترین تجهیزات دسترسی هستند. به یاد داشته باشید که طبق قانون، هر دوی این عوامل برای استفاده از نردبان باید وجود داشته باشد. با این حال، انتخاب و استفاده ناایمن از نردبان و نردبان یکی از بزرگترین علل حوادث مرگبار و جدی در محل کار و منزل است. آمار منتشر شده توسط اداره بهداشت و ایمنی (HSE) نشان می دهد که سقوط از ارتفاع نوع اصلی تصادف مرگبار برای کارگران در بریتانیای کبیر است.

قبل از اینکه قدم بر روی اولین پله بگذارید، چه رنگ کردن دیوار، تمیز کردن پنجره یا رسیدن به قفسه، در نظر بگیرید که آیا می توانید کار را با خیال راحت انجام دهید. این بدان معنی است که با ارزیابی خطرات، بازرسی نردبان و بالا و پایین رفتن صحیح، از پیروی از مراحل نردبانی پیروی می کنید.

 

ریسک ها را ارزیابی کنید

آیا نردبان مناسب ترین وسیله برای این کار است؟

آیا ارزیابی کرده اید که آیا کار با معیارهای ضروری کوتاه مدت (کمتر از 30 دقیقه) مطابقت دارد و به عنوان کم خطر در نظر گرفته شده است؟ اگر نه، باید از شکل دیگری از تجهیزات استفاده شود. به عنوان مثال، یک برج سیار یا پله های سکو ممکن است مناسب تر باشد.

آیا بازرسی قبل از استفاده از نردبان انجام شده است؟

قبل از استفاده باید آن را برای هر گونه نقص بررسی کنید.

آیا پله ها یا پایه ها خم شده یا آسیب دیده اند؟ آیا پاها از بین رفته، فرسوده یا آسیب دیده اند؟ اثرات زنگ زدگی مشاهده می شود؟در صورت مشاهده هر گونه آسیب باید فوراً نردبان را از حالت استفاده خارج کنید.
در صورت استفاده از نردبان، آیا مکانیسم قفل کاملاً درگیر می شود؟ باز هم، اگر نه، شما نباید از نردبان استفاده کنید و باید آن را از استفاده بردارید.
آیا نردبان تحت بازرسی منظم بصری دقیق است؟ آیا سوابقی از این وجود دارد که نشان دهد نقصی که پیدا شده است؟

تمامی این سوال ها مهم است که در هنگام استفاده از نردبان مورد توجه قرار دهید زیرا سلامت شما و دیگران به این موضوع بستگی دارد

 

امنیت نردبان

 

بررسی وضعیت زمین نردبان

 

پای خود را بررسی کنید،آیا نردبان روی سطحی هموار قرار می گیرد؟ زمین شیب دار یا ناپایدار می تواند باعث لغزش نردبان در هنگام استفاده شود.آیا خطرات احتمالی در اطراف پایه نردبان وجود دارد؟ این ممکن است شامل برگ، روغن، گل یا دری باشد که افراد ممکن است وارد یا خارج شوند. در صورت امکان، اینها باید برداشته شوند یا نردبان تغییر مکان دهند.
آیا نردبان ایمن است؟ ممکن است به یک دستگاه پایداری نیاز داشته باشید که به جلوگیری از سر خوردن یا افتادن نردبان کمک کند.
آیا بالای نردبان روی یک سطح محکم مانند دیوار آجری قرار گرفته است؟ سطوح ضعیف مانند ناودان پلاستیکی و شیشه به راحتی می شکنند و باید از آنها اجتناب کرد.

 

 

با احتیاط بالا بروید

  1. آیا هنگام بالا و پایین رفتن از نردبان یک پله در یک زمان قدم می گذارید؟
  2. آیا هنگام بالا رفتن رو به جهت پله ها هستید؟
  3. آیا خیلی سریع حرکت می کنید؟ بالا رفتن سریع می تواند باعث “جهش” نردبان و از دست دادن کنترل شود، بنابراین همیشه با سرعت ثابت بالا بروید.
  4. آیا می توانید سه نقطه تماس را همیشه حفظ کنید؟ مثلا هر دو پا و یک دست.
  5. آیا نیاز به حمل وسایل از نردبان دارید؟ در صورت امکان، از یک کمربند ابزار استفاده کنید تا مطمئن شوید که هنگام بالا رفتن، دستانتان برای گرفتن نردبان آزاد هستند. اقلام ممکن است نیاز به حمل و نقل از طریق وسایل دیگری داشته باشند، زیرا حمل آنها بسیار سنگین یا سخت است. به یاد داشته باشید در توضیحات درج شده محصول ظرفیت تحمل بار نردبان را در نظر داشته باشید.

 

هنگامی که تمام معیارهای توضیح داده شده در بالا را بررسی کردید، و مشکلی وجود نداشت میتوانید کار خود را آغاز کنید. به یاد داشته باشید که همیشه وضعیت را ارزیابی کنید، نردبان را بررسی کنید و با احتیاط از آن بالا بروید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *