ایمنی

نردبان ها را در چه زاویه ای باید قرار دهید؟

نردبان ها را در چه زاویه ای باید قرار دهید؟
زمان مطالعه: 5 دقیقه

زاویه مناسب نردبان

قرار دادن نردبان به درستی به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله فضای موجود، نیازهای مختصر که براورده می‌کند و نوع نردبان. اما در کل، زاویه ۷۵ درجه در برابر دیوار عمودی حالت نسبتاً مناسبی برای ایمنی محسوب می‌شود. برخی نکات کلی وجود دارد که در نظر گرفته می‌شوند،نردبان‌ها را باید در زوایایی قرار دهید که ایمنی و استفاده آسان از آنها را تضمین کند. زاویه قرارگیری نردبان‌ها معمولاً به نوع نردبان، مکان مورد استفاده و مقصد استفاده آنها بستگی دارد. در ادامه توصیه‌هایی برای قرار دادن نردبان‌ها در زوایای مناسب آورده شده است:

  1. زاویه گذاشتن نردبان: نردبان‌ها را به گونه‌ای قرار دهید که زاویه آنها نسبت به سطح افقی حداقل 75 درجه باشد. این زاویه باعث استفاده آسان از نردبان و کاهش خطر افتادن می‌شود.
  2. ایمنی: مطمئن شوید که نردبان به اندازه کافی پایدار و محکم نصب شده باشد. از طرف دیگر، اطمینان حاصل کنید که نردبان به خوبی به سطح محیط اتصال داده شده است تا از لغزش آن جلوگیری شود.
  3. مناسب برای انجام کار موردنظر: نوع کاری که قصد انجام دادن با نردبان دارید نیازمند چینش مناسبی است. برای مثال، اگر نردبان را برای دسترسی به بالای دیوارهای بلند استفاده می‌کنید، باید بلندی مناسبی داشته باشد تا بتوانید به مقصد برسید.
  4. محافظت از دیگران: مطمئن شوید که نردبان‌ها به گونه‌ای قرار داده شوند که دیگر افراد را نیز تحت تأثیر قرار ندهند و خطرات احتمالی را به حداقل برسانند.
  5.  رعایت دستورات تولید کننده: همیشه به دستورات و توصیه‌های تولید کننده نردبان توجه کنید و طبق دستورات ایشان نردبان را نصب و استفاده کنید.
  6. در نهایت، مهمترین نکته این است که همیشه ایمنی خود و دیگران را در نظر داشته باشید و از نردبان در شرایط ایمن استفاده کنید.

 

نردبان ها برای دسترسی به ارتفاعات خاص مفید هستند، چه برای فعالیت های کاری از آنها استفاده کنید و چه برای تعمیر و نگهداری خانه. با این حال، آنها همچنین می توانند خطرات ایمنی جدی در صورت عدم کنترل داشته باشند. برای اطمینان از ایمنی هنگام کار بر روی نردبان، تنظیم صحیح آنها بسیار مهم است.

یکی از ملاحظات مهم این است که نردبان های کج باید به درستی زاویه داشته باشند تا خطر سقوط کاهش یابد. برای رسیدن به این هدف، باید از قانون زاویه نردبان که در راهنمای بهداشت و ایمنی آمده است پیروی کنید.

در این بخش، قانون زاویه نردبان را توضیح خواهیم داد، از جمله قانون نردبان 4 به 1 و قانون نردبان زاویه 75 درجه. ما همچنین سایر اقدامات حیاتی ایمنی نردبان را مورد بحث قرار خواهیم داد، مانند بررسی نردبان قبل از استفاده و اهمیت توجه به محل قرار دادن آن.

 

قانون زاویه نردبان چیست؟

قانون زاویه نردبان، همانطور که توسط راهنمای HSE تعیین شده است، توضیح می دهد که یک نردبان تکیه دار باید با چه زاویه ای در برابر یک سطح قرار گیرد. این امر خطر سقوط نردبان و سقوط کاربر از نردبان را کاهش می دهد.

 

 

این قانون به دو صورت تنظیم شده است:

  • قانون نردبان 4 به 1.
  • قانون نردبان با زاویه 75 درجه

بیایید به معنای این هر دو و در یک مثال بصری نگاه کنیم.

قانون 4 به 1 نردبان

نردبان های تکیه باید به ازای هر 4 واحد به سمت بالا، 1 واحد قرار داده شوند. یک واحد 1 متر است.

بنابراین، برای مثال، فرض کنید یک نردبان در ارتفاع 4 متری قرار گرفته است، یعنی بالای نردبان در آن ارتفاع قرار دارد. بنابراین فاصله بین پایین نردبان و سطحی که به آن تکیه داده شده است 1 متر خواهد بود.

قانون نردبان زاویه 75 درجه

قانون 75 درجه همان قانون نردبان 4 به 1 است که در قالب ریاضی متفاوتی بیان می شود. اساساً توضیح می دهد که نردبان باید با زاویه 75 درجه به سطح متمایل شود. به جای قرار دادن نردبان و اندازه گیری زاویه تا زمانی که به درستی برسید، با پیروی از قانون 4 به 1 نردبان، زاویه صحیح آسان تر به دست می آید.

به تصویر زیر نگاه کنید که قانون زاویه 4 به 1 و 75 درجه را نشان می دهد.

 

زاویه مناسب نردبان

 

توجه به این نکته مهم است که اگر نمی توانید از قانون نردبان 4 به 1 پیروی کنید و به زاویه 75 درجه برسید، از نردبان استفاده نکنید. تنها استثنا در این مورد این است که نردبان کاملاً ایمن باشد، برای مثال یک نردبان ثابت که بخشی از ساختار داربست است.

 

 

چرا قانون زاویه نردبان مهم است؟

پیروی از قانون زاویه نردبان خطر سقوط نردبان و سقوط کاربر از نردبان را کاهش می دهد. این بسیار مهم است، زیرا کار در ارتفاع خطر قابل توجهی برای سقوط دارد و عواقب آن می تواند جدی باشد.

انتخاب و استفاده ناایمن از نردبان و پله از علل عمده حوادث مرگبار و جدی در محل کار و منزل است. اداره بهداشت و ایمنی (HSE) گزارش می دهد که در سال 2021/22، سقوط از ارتفاع 8 درصد از صدمات غیرکشنده به کارکنان را به خود اختصاص داده و همچنین منجر به مرگ 29 نفر شده است.

 

سقوط از نردبان

 

با توجه به اینکه شب‌ها در زمستان زود فرا می رسد و هوا زودتر از ماه های دیگر سال تاریک می شود و دید شما کاهش می باید، از شما می‌خواهیم در استفاده از نردبان دقت کنید.

استفاده از نردبان ممکن است به اندازه کافی ساده به نظر برسد، با این حال، حتی قبل از شروع استفاده از آن، بسیاری از مشکلات ممکن است پیش بروند. قبل از اینکه نردبان را از محل نگهداری آن حرکت دهید، مطمئن شوید که از استفاده از آن اطمینان دارید. اگر اعتماد به نفس ندارید، از نردبان استفاده نکنید.

 

 

قبل از استفاده نردبان خود را بررسی کنید

حتی کاربران با تجربه‌تر نردبان اغلب از خود راضی می‌شوند و این مرحله مهم را از دست می‌دهند. این که آیا نردبان شما روزانه استفاده می شود یا گاهی اوقات همیشه قبل از استفاده از نردبان آسیب دیده را بررسی کنید. این شامل بررسی آسیب به طرفین و مراحل و اطمینان از اینکه مکانیسم های قفل آن طور که باید کار می کنند، می شود.

اگر نردبان شما افتاده است یا نشانه ای از آسیب دیده است، از آن استفاده نکنید.

 

 

اقدامات احتیاطی ایمنی پله

بسیاری از مردم فکر می کنند که نردبان پله ای به دلیل چهار پا بودن، ایمن تر از نردبان کج است، با این حال، آنها می توانند خطرات مشابهی را ایجاد کنند، به خصوص اگر به درستی نصب نشده باشند.

بررسی کنید که نردبان شما با زمین تماس داشته باشد

زمینه بیشتری برای مسائل ناپایداری با نردبان های پله وجود دارد، بنابراین مطمئن شوید که هر چهار پا در تماس با زمین هستند.

 

فقط کارهای سبک و مطابق با کاربرد نردبان انجام دهید

هنگام استفاده از نردبان از استفاده از ابزار و مواد سنگین خودداری کنید. هر نردبان برای کار به خصوصی طراحی شده است.

 

قانون 3 نقطه تماس را به خاطر بسپارید

هر دو پا را همیشه روی نردبان و یک دست نگه دارید. اگر به هر دو دست نیاز دارید، از نردبان برای حمایت از بدن خود استفاده کنید.

 

به هر حال، اگر قصد نصب نردبان دارید، بهتر است با یک متخصص مشورت کنید تا بهترین راهکار برای محل خاص شما در نظر گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *